NYHED 04.08.22

Se filmen: POINT bruger VR til poesi

I en udtjent industribygning på Refshaleøen har POINT Arkitekter indrettet et utraditionelt og hyggeligt kontor. Tegnestuen, som er udvalgt af Arkitektforeningen og Dreyers Fond til at deltage i Projekt START, bruger blandt andet Virtual Reality (VR) i deres arbejde med at skabe bygninger, som bliver elsket.

POINT har de en lang række projekter bag sig, der alle er kendetegnet ved, at de funktionelle løsninger også rummer poesi og skønhed. Brugerne skal føle sig hjemme, og arkitekturen skal aktivere følelserne og skabe gode minder. Foto: Emilie Koefoed

Skabelonloftet i B&W’s gamle skibsværft på Refshaleøen er i dag et kontorfællesskab for kreative sjæle. Her har POINT Arkitekter indrettet sig og formet stedet med varme farver, kunst, sofahjørne og planter i massevis midt i de rå, industrielle konstruktioner.

Michael Droob og Laust Sørensen er partnere i POINT Arkitekter og har kendt hinanden siden 1997, hvor de mødtes på arkitektskolen. I dag har de en lang række projekter bag sig, der alle er kendetegnet ved, at de funktionelle løsninger også rummer poesi og skønhed. Brugerne skal føle sig hjemme, og arkitekturen skal aktivere følelserne og skabe gode minder.

”Det, som overlever – og som efter vores bedste overbevisning har den allerbedste bæredygtighed – er det, man holder allermest af, og som man har et oprigtigt ønske om at bevare. Bygninger, der bliver elsket, er dem, der holder længst,” siger Michael Droob.

Virtuelt minde

POINT Arkitekter begyndte allerede for mange år siden at bruge Virtual Reality (VR) i deres projekter til at give brugerne eller bygherre en mere umiddelbar og sanselig oplevelse af arkitekturen. Brugerne får lov at træde ind i computersimulerede miljøer for at fornemme rumligheder og lys, før en bygning er bygget færdig. På den måde kan de bedre forholde sig til et arkitektonisk forslag.

”Det, som VR virkeligt kan, er, at man kan indplante det her virtuelle minde hos folk. Altså, de har en erfaring og en erindring om at have været et sted, som de så brygger videre på,” forklarer Laust Sørensen.

Film, tekst og billeder af

Emilie Koefoed for START

POINTs forslag til mindesmærke for i Mindelunden, Hellerup. Forslaget er en poetisk anskueliggørelse af den landflygtige situation, 6300 danske søfolk blev sat i under 2. Verdenskrig. Vandspejlet symboliserer verdenshavene, og åkanderne symboliserer de danske søfolk, der ikke kunne vende hjem, så længe krigen varede. Kred: POINT
Forslag til kirke i Sydhavnen, København. Tyngde og lethed mødes, såvel som lys og mørke gør det. Kred.: POINT