NYHED 30.08.23

Se højdepunkterne fra Kulturmøde Mors

”En overset perle af et arrangement, skrev Berlingskes arkitekturredaktør Holger Dahl om Kulturmødet Mors. Kulturmødet har imidlertid altid været en central begivenhed for Arkitektforeningen, der har været med siden 2015 med den ikoniske gule campingvogn. I år var foreningens scene udvidet og tiltrak et talstærkt publikum til de mange relevante samtaler og debatter.

Arkitekturen fylder stadig mere på Kulturmødet Mors. I år bød programmet på hele 30 samtaler og debatter med MAA’ere og relaterede fagfolk. Foto: Jonas Petri

Sussi Heimburger

sh@arkitektforeningen.dk

At arkitektur, by- og landskabsudvikling, er noget, der optager folk, fik vi i den grad bekræftet på arkitekturscenen Den Gule Campingvogn, som er drevet af Arkitektforeningens lokalafdelinger i Vestjylland og Nordjylland i samarbejde med Morsø Kommune By og Plan.

Arkitektforeningen havde traditionen tro to debatter med på den store Folkescene, kyndigt modereret af MAA og journalist Ane Cortzen.

Stærkt program på “Arkitekturcaféen Den Gule Campingvogn”

I år bød programmet på hele 30 samtaler og debatter med MAA’ere og relaterede fagfolk, herunder en sociolog, en kaospilot, en journalist, lokalpolitikere, boligselskaber m.m.

Her blev blandt andet talt om inklusion af socialt udsatte, ældreboliger, behovet for demokratisk genopbygning i Ukraine, universelt design og om bæredygtigt byggeri – fra det at bygge i træ eller bo på færre kvadratmeter til genanvendelse af det eksisterende. Vedrørende temaer for det talstærke og spørgelystne publikum, der samlede sig omkring Arkitektforeningens scene.

Også diskussionen om, hvem der egentlig styrer udviklingen i byen, med fokus på det kommende kæmpe museumsbyggeri på Skagen Havn, fik publikum op ad stolene.

På den store Folkescene havde Arkitektforeningens sekretariat på første dagen arrangeret en debat om den kommende arkitekturpolitik, med deltagelse af MAA Gitte Juel fra Det Kongelige Akademi, MAA Pil Høyer Thielst fra Lundgaard  & Tranberg, journalist Birgitte Sonne fra Nordjyske Medier, og Arkitektforeningens forperson Johnny Svendborg.

På anden dagen satte vi fokus på “Kampen om det åbne land”, og spørgsmålet om, hvordan vi udnytter og designer de åbne landskaber, så vi både har plads til nye vedvarende energikilder som vindmøller og solceller, rekreative områder og landbrug. Sidstnævnte tema, var særligt noget, der trak publikum til. Og vi fik en levende debat mellem arkitekt og prorektor fra Aarhus Arkitektskole Kristine Leth Juul samt Kenneth Tønning, byrådspolitiker (V) i Holstebro, tidligere formand for KL Laila Kildesgaard, der i dag har helliget sig arbejdet med klima og landdistrikter, samt Morten Kirk Fra Landbrugsforeningen Fjordland.

Jan Gehl, som besøgte Kulturmødet for første gang, blev årets publikumsmagnet både på den store og lille scene.

Arkitektforeningens videoredaktion var også tilstede og sendte ”live” fra Kulturmødet.

Se video-interviews med Jan Gehl, Jeanette Frisk Fra ArchiLab, Anton Ryslinge fra Arkitekter uden Grænser og sociolog Benedicte Faber Mygind fra ERIK Arkitekter længere nede på siden.

Tak for jeres bidrag til debatten

Stor tak til alle medvirkende og ikke mindst til Arkitektforeningen Vestjylland og Nordjylland: MAA’erne Helle Lassen, Therese Banggaard Agerkilde, Tyge Lundø Dahl, Johanne Lundager, Bodil V. Henningsen Nicolai Steinø og Louisa Borup fra Morsø Kommune Plan og Byg.

Sussi Heimburger

sh@arkitektforeningen.dk