NYHED 01.02.24

Studenterkonkurrence: At bo med jord

Ifølge Miljøstyrelsen flyttes der årligt omkring 12 millioner tons jord i Danmark i forbindelse med anlæg, byggeri og jord der er forurenet. Jord modtages både på mellemstationer, til slutdisponering, og noget betragtes som affald. Med enorme kræfter flyttes jord, men hvad sker der med de områder, der ændrer sig? Hvordan bruger vi, bygger vi, og bor vi med denne jord?

Tegning: Esben Lindhe

Signe Frøkiær

Kommunikationsmedarbejder

sf@arkitektforeningen.dk

Det er intentionen, at temaet “AT BO MED JORD” vil udfordre konventionel arkitektur, og at der bliver tænkt i nye eller glemte baner. Konkurrencen er uden skala og sted, og det er op til de enkelte forslagsstillere at tolke temaet. Konkurrencen er stillet med forhåbning om at lade fantasien få frit spil og bidrage til den fortløbende diskussion af arkitekturen som fagområde.

Signe Frøkiær

Kommunikationsmedarbejder

sf@arkitektforeningen.dk

Konkurrencen er udskrevet af APA og Arkitektforeningen København

Hent konkurrenceprogrammet i iBinder

Opgaven består af både en fysisk model og en kort beskrivende tekst.

Med studenterkonkurrencen “AT BO – MED JORD” ønsker Arkitektforeningen København & Arkitekternes Arbejdsløshedskasse (APA) at invitere studerende i Arkitektforeningen til at tegne rammerne for, hvad det vil sige at bo med jord.

Præmiesum

Igen i år sponsorerer APA en præmie til de bedste forslag i år på 43.500 kroner.

Krav til deltagerne

• Du skal være indskrevet på Det Kongelige Akademi eller Arkitektskolen Aarhus
  • Du skal være medlem af Arkitektforeningen

Aflevering

• Tekst, fotografi og navneseddel skal være oploadet i iBinder den 1. marts kl. 14.00
  • Den fysiske model og tekst, markeret med kendingstal, skal afleveres den 1. marts i København eller Aarhus
    • København: Arkitektforeningen, Åbenrå 34, 1124 København mellem 10.00-14.00
    • Aarhus: Arkitektskolen Aarhus, lokale ‘Print 2’, Exners Plads 7, 8000 Aarhus C mellem 10.00-14.00
lea-porsager-symposium-at-bo-med-jord-studenterkonkurrence-arkitektforeningen-fotokreditering-richard-estay
Få inspiration til årets tema i studenterkonkurrencen

Symposium: At bo med jord

Mød arkitekt Johan Klejs, forfatter og forsker Mikkel Krause Frantzen og billedkunstner Lea Porsager, som vil give inspiration til, hvordan man kan arbejde med jord og udfordre den konventionelle arkitektur.

Tilmeld dig

Bliv medlem for 0 kr.

Lige nu kan du blive Stud. Aarch MAA for 0 kroner. Du får nemlig tre måneders gratis medlemsskab.

Når de tre måneder er gået, betaler du under 50 kroner om måneden for at være medlem – de penge kan du i øvrigt trække fra Skat. Udover årlige arrangementer, workshops, konkurrencer og fredagsbarer får du også:

BLIV MEDLEM

10 numre af Arkitekten om året

Få 10 numre af fagbladet Arkitekten til en værdi af 2950 kroner. I 2024 får medlemmer desuden adgang til Arkitektens digitale arkiv

50% rabat på dine forsikringer

Med Runa forsikring får du branchens billigste studieforsikring. Du får nemlig 50% rabat på din ulykkes- og indboforsikring.

15% i Arkitektens Butik og op til 50 % rabat på design- og arkitekturmuseer

Få rabat på studiebøger, tegneartikler, Politiken, Byrummonitor og Landskab og mere mere.