NYHED 28.07.22

UIA Golden Cube Awards 2023

Den Internationale Arkitektforening (UIA) søger nomineringer til Golden Cube Awards 2023. For femte gang lancerer arbejdsprogrammet ‘Architecture & Children’ den internationale prisuddeling Golden Cube Awards, som uddeles til enkeltpersoner, organisationer og institutioner, som arbejder med at udvikle børn og unges forståelse for arkitektur og det byggede miljø.

Prisen udskrives hvert tredje år og uddeles i forbindelse med UIAs Verdenskongres. I 2023 uddeles prisen ved Verdenskongressen i København.

Processen forud for prisuddelingen er delt op i en national og en international del. Den nationale del håndteres af det enkelte UIA-medlemsland, hvor en national jury vurderer indsendte projekter og nominerer ét projekt inden for hver af følgende kategorier:

• Skoler – fra folkeskolen til ungdomsuddannelser.
  • Institutioner – museer, universiteter, højskoler, organisationer, gallerier etc.
  • Trykte medier – bøger, magasiner, tidsskrifter etc.
  • Audiovisuelle medier – video, film, app, hjemmesider etc.

De fire nationale nomineringer videresendes til en international jury, som blandt alle medlemslandenes indsendte nomineringer udvælger én vinder inden for hver af de fire kategorier.

Den nationale jury består af:

• Ning de Conick-Smith, professor og dr.phil. med speciale i bl.a. børn og rum ved DPU
  • Gitte Mathiassen, lærer og skoleleder på Østerbro Lilleskole
  • Natalie Mossin, arkitekt MAA og institutleder ved Institut for Bygningskunst og teknologi på Det Kgl. Akademi
  • Tina Saaby, arkitekt MAA og stadsarkitekt i Gladsaxe
  • Martin Keiding, arkitekt MAA og chefredaktør for Arkitekten

Arkitekt MAA Malene Abildgaard er udpeget af Arkitektforeningen som danske repræsentant i UIA-arbejdsprogrammet ‘Architecture & Children, og Arkitektforeningen har hjulpet med at udpege en jury til bedømmelse af de indkomne danske forslag.

Arkitektforeningen opfordrer lærere, arkitekter, filmskabere, forfattere, kunstnere m.fl., som arbejder med arkitektur og børn, til at indstille projekter til nomineringen.

Sådan gør du:

Tjek krav til nomineringer, tilmeldingsformularer og yderligere information på ‘UIA WP Architecture and Childrens’ hjemmeside om Golden Cube Awards. Her finder du også information om forrige års nomineringer og vindere.

Alt materiale skal afleveres digitalt og på engelsk og skal være Arkitektforeningens repræsentant i hænde senest den 1. februar 2023.

Send de udfyldte indstillinger digitalt til Malene Abildgaard på mail: ma@maleneabildgaard.dk.

Guidance for national entries

Entry Form