NYHED 23.05.24

Unge arkitekter forvandler betonaffald til smukke byggesten

Årets vindere af Arkitektforeningens prisopgave Udsyn forvandler betonaffald til æstetiske og funktionelle byggeklodser – og viser vej til en mere bæredygtige byggepraksis.

Cecilie Morsbøl og Thelma Slaatto vinder Udsyn 2024 for deres bud på, hvordan en simpel bunke frasorteret beton kan forvandles til en smuk og stoflig mursten, som minder om terrazzo. Foto: Slaatto Morsbøl

Lars Autrup

Direktør

lau@arkitektforeningen.dk

Overalt i gadebilledet og på genbrugspladser bugner containerne af overskydende byggematerialer, ingen vil have – og faktum er, at byggebranchen tegner sig for mere end en tredjedel af hele Danmarks affaldsproduktion. Så hvad gør vi med alle de oversete og kasserede materialer, hvis vi ikke vil forspilde alle de ressourcer og den energi, der allerede er brugt på at producere dem?

Arkitektforeningen har netop kåret vinderne af den årlige prisopgave Udsyn, som efterlyser nye bud på, hvordan arkitektfaget kan bidrage til en udvikling mod en mere bæredygtig fremtid. Under overskriften ”Genanvendelsens praktik” blev deltagerne denne gang blevet bedt om at vise, hvordan tilsyneladende værdiløse materialer kan forvandles til skønne, funktionelle bygningselementer for fremtidens byggeri.

Førsteprisen på 75.000 kr. gik til Cecilie Morsbøl og Thelma Slaatto for projektet ”Fra betonfragment til byggesten”, som viser, hvordan en simpel bunke frasorteret beton kan forvandles til en smuk og stoflig mursten, som minder om terrazzo.

”Beton er kommet i et negativt lys på grund af materialets høje CO2-aftryk i fremstillingsprocessen, og fordi det er svært at genanvende. Men beton er også et meget holdbart og smukt materiale, og når vi nu tidligere har produceret så meget af det, er det oplagt at se på, hvordan vi kan genanvende materialet på nye måder,” siger Cecilie Morsbøl og Thelma Slaatto om deres idé, som er udviklet med sparring fra murermester Max Kejser Mortensen fra Byggeselskabet C.F. Hansen.

Vinderforslaget er udvalgt blandt 30 godkendte forslag, og kåringen foregik på Arkitektforeningens årskonference på Charlottenborg i København i dag torsdag den 23. maj.

Se vinderforslaget her

To andre projekter modtog hædrende omtale – læs mere længere nede. Se desuden alle de øvrige indkomne forslag nederst på siden.

Genanvendt beton kan skabe forandring

Med deres forslag viser årets Udsyn-vindere, hvordan vi kan omdanne betonaffald, som udgør en væsentlig del af bygge- og anlægsaffaldet i Danmark, til materialer, der kan indgå i nye byggeprojekter. Og demonstrerer en vigtig bevægelse væk fra den ressourcekrævende produktion af ny beton mod en mere bæredygtig genanvendelse – som potentielt kan skaleres op og sættes i gang med det samme.

”Gammel beton ender som regel som vejfyld eller på lossepladsen, men med deres forslag har Cecilie Morsbøl og Thelma Slaatto arbejdet både rationelt og poetisk med det udskældte materiale og gjort det til det attraktive valg. Ideelt set bør beton ikke nedrives, men indtil transformation og renovering af nedslidte betonbygninger bliver standard, tilbyder vinderforslaget et betydeligt alternativ til den nuværende praksis i store dele af verden,” siger Johnny Svendborg, forperson for dommerkomitéen.

Lars Autrup

Direktør

lau@arkitektforeningen.dk

Om Udsyn 2024

Udsyn er en årlig idékonkurrence, som udskrives af Arkitektforeningen. Hvert år efterlyser vi bud på, hvordan arkitektfaget kan bidrage til en udvikling mod en bæredygtig fremtid. Denne gang er opgaven udarbejdet af gruppe-aja v/Alberte Hyttel, Julie Lecuelle og Amalie Holm i samarbejde med Arkitektforeningens direktør Lars Autrup.

“[…] med deres forslag har Cecilie Morsbøl og Thelma Slaatto arbejdet rationelt og poetisk med det udskældte materiale. ”

Johnny Svendborg, forperson for dommerkomitéen

Dommerkomitéen roser desuden vinderforslaget for at åbne for nye designmuligheder og en ny byggeteknik med et næsten uudtømmeligt potentiale.

”Det er en fremragende kvalitet ved forslaget, at det tilfører en markant æstetisk værdi til tilsyneladende udtjent beton. Og samtidig giver Cecilie Morsbøl og Thelma Slaatto et velkvalificeret bud på en ny og mere bæredygtig byggeteknik. Det er afgørende faktorer, hvis vi skal lykkes med den grønne omstilling,” uddyber Johnny Svendborg.

Komitéen håber, at årets Udsyn-vindere vil arbejde videre med at kvalificere deres forslag. Og at vinderforslaget giver anledning til en mere generel diskussion af, hvordan vi kan nytænke og genanvende den arv af materialer, som er tilgængelige i byggeriet her og nu.

Læs dommerbetænkning nedenfor.

Teksten fortsætter længere nede.

”Beton er kommet i et negativt lys på grund af materialets høje CO2-aftryk i fremstillingsprocessen, og fordi det er svært at genanvende. Men beton er også et meget holdbart og smukt materiale, og når vi nu tidligere har produceret så meget af det, er det oplagt at se på, hvordan vi kan genanvende materialet på nye måder,” siger Cecilie Morsbøl og Thelma Slaatto om deres idé.

Rosende omtale til to yderligere forslag

Yderligere to forslag modtog rosende omtaler.

Grønlands adaptive kulturarv

Hvad kan vi som arkitekter lære af Grønlands adaptive kultur? Forslaget “Grønlands Adaptive Kulturarv” af Frederik Arqaluk Rosing omdanner efterladte kabeltromler fra en amerikansk luftbase til beklædning af brædder med inspiration fra inuitisk byggetradition. Forslaget viser, at selvom kasserede materialer og bygningsdele kan virke fremmede på et givent sted, kan de omdannes til noget genkendeligt. Dommerkomitéen roser forslaget for dets arkitektoniske nænsomhed og kunstneriske og reflekterede tilgang og for at inspireret til øget omsorg for det eksisterende.

Se forslaget her

The Trunk and Beyond – Re-Claim

Forslaget ”The Trunk and Beyond – Re-Claim” af Alex Quach, Frederik Ankjær Normann Pedersen og Victor Nyland Poulsen modtager rosende omtale for at vise, hvordan man kan udnytte restmaterialer fra træproduktion i et innovativt vægsystem. Helt konkret viser forslagsstillerne, hvordan bark, kogler, fyrrenåle og rå harpiks kan presses sammen til paneler og omdannes til isoleringsblokke. Bedømmelseskomiteen tildeler rosende omtale til forslaget for den imponerende innovationsgrad og ’nose-to-tail’-tankegang, som er afgørende for fremtidens bæredygtige produktion. Forslaget rejser en overset dagsorden omkring spild af træ i byggeriet. Og netop nu, hvor efterspørgslen er voksende og produktionsanlæg udvides, understreger det et behov for, at arkitekter stiller krav til leverandører og produktionsmetoder.

Se forslaget her

Se også alle indkomne forslag nederst på siden.

Grønlands adaptive kulturarv af Frederik Arqaluk Rosing

Om konkurrenceprogrammet

Alle forslag er vurderet på deres visions tyngde i forhold til samfundsudfordringen, deres evne til at indskrive sig i samfundsdebatten samt deres evne til at arbejde arkitektonisk rumligt med emnet jfr. konkurrenceprogrammets krav og ønsker.

Læs programmet her

Om dommerkomitéen

I dommerkomitéen sad Johnny Svendborg (forperson), Ida Lindberg, Alberte Hyttel, Julie Lecuelle, Amalie Holm, Kasper Guldager og Morten Dam Feddersen.

Rådgivere for dommerkomiteen var Lars Autrup, Arkitektforeningen, Kasper Negelgard, DTU, Simon Auken Beck, Træ- og Møbelindustrien og Thomas Raunsbæk, Nordic Wood Industries.

Katrine Rasmussen var konkurrencesekretær.