NYHED 25.10.23

Arkitekter Uden Grænser får Dreyers Pris 2023

Arkitekter Uden Grænser modtager Dreyers Pris 2023. Med æren følger en million kroner, som skal give den frivillige organisation et stærkere fodfæste og øge kendskabet til deres arbejde. Som en del af prisen, har Dreyers Fond produceret to korte film, der giver et indblik i Arkitekter Uden Grænsers arbejde. Se dem her.

Forperson Christoffer Breitenbauch og CEO Anton Ryslinge fra Arkitekter Uden Grænser. Foto: Dreyers

Sussi Heimburger

sh@arkitektforeningen.dk

”Vi er utroligt glade og beærede over at modtage Dreyers Pris og for den anerkendelse af vores arbejde, som den er udtryk for. At vi overhovedet findes, skyldes en solid opbakning fra vores medlemmer, hvoraf mange har lagt et stærkt frivilligt engagement igennem de sidste 15 år. Og vi mærker nu en voksende støtte fra arkitektmiljøet, i form af opbakning fra Arkitektforeningen og Danske Ark og med modtagelsen af Dreyers Pris. Arkitektfaget har en vigtig rolle i at skabe en mere lige og bæredygtig verden, og vi glæder os enormt til at kunne omsætte prisen til arkitektfaglige udviklingsprojekter, der gør en forskel for udsatte mennesker og samfundsgrupper,” udtaler forperson Christoffer Breitenbauch.

Rammer lige ind i den bæredygtige dagsorden

Når Arkitekter Uden Grænser har fået Dreyers Pris i år, er det fordi, de beskæftiger sig med globale problemstillinger som klimakrisen og social ulighed.

I en pressemeddelelse fra fonden uddyber bestyrelsens fagmedlem, arkitekt Kathrin Gimmel:

”De viser, at arkitektur kan være med til at gøre en forskel på tværs af skala, fordi de både arbejder med strategisk planlægning og opført byggeri i tæt samarbejde med de lokale aktører, der skal bruge byggeriet i hverdagen. Ved at tildele Arkitekter Uden Grænser denne pris ønsker vi også styrke organisationen og give dem mere fodfæste i faget, så de fremover tiltrækker endnu flere dygtige kræfter til at bidrage til den vigtige dagsorden.

Sussi Heimburger

sh@arkitektforeningen.dk

“I fremtiden skal vi alle sammen bruge færre ressourcer, og Arkitekter Uden Grænser viser med lokale materialer og helt enkle byggemetoder hvordan.”

Vi kan alle lære af Arkitekter Uden Grænser

Det er ikke alene i udlandet, at Arkitekter Uden Grænser, sætter et positivt aftryk. Bæredygtighed er blevet et efterspurgt mindset i alt fra materialevalg til rumudnyttelse, og Arkitekter Uden Grænser rammer på flere planer ind i den bæredygtige dagsorden med en integritet og på en måde, som vi kan lære af herhjemme, forklarer Kathrin Gimmel:

”I fremtiden skal vi alle sammen bruge færre ressourcer, og Arkitekter Uden Grænser viser med lokale materialer og helt enkle byggemetoder hvordan. De bygger også altid for fællesskabet, så der er flere om at bruge det, der bliver opført, og det er også noget, den danske arkitektstand, bygherrer og andre herhjemme kan blive inspirerede af.”

Dreyers Pris skal øge synligheden på den arkitektfaglige scene

Dreyers Pris er en fornyet udgave af Dreyers Fonds hæderspris, som de har uddelt siden 1982, skriver fonden i en pressemeddelelse, og for første gang følger der et beløb med på hele én million kroner til hver modtager. Fornyelsen af prisen markerer en ny æra, hvor fonden fører en lang tradition videre i et mere moderne format med film, faglige arrangementer og frem for alt en kraftig forhøjet økonomisk anerkendelse, skriver fonden.

Som altid giver Dreyers Fond både en pris inden for jura og arkitektur. Den anden organisation, som har modtaget prisen, er Stenbroens Jurister, der giver juridisk hjælp til samfundets allermest udsatte mennesker.

Læs mere om prisen her.

I filmen ’Bæredygtigheden’ udfolder Anton Ryslinge og Christoffer Breintenbauch, hvordan bæredygtighed er en kerneværdi i Arkitekter Uden Grænsers arbejde. Dette fokus afspejler organisationens pavillon ’Why Give a Shit’, der i sommer blev udstillet foran BLOX under UIA. Hør mere om en fremtid med færre ressourcer i filmen ’Bæredygtigheden’.

Arkitekter Uden Grænser viser, at arkitektur kan gøre en forskel, når de arbejder med udviklingsprojekter i det globale syd. Det er én af årsagerne til organisationen i år modtager Dreyers Pris, der giver dem fodfæste i arkitektfaget og forhåbentlig tiltrækker flere dygtige kræfter, der bidrager til den vigtige dagsorden. Hør Dreyers Fonds bestyrelsesmedlem Kathrin Gimmel sætte ord på, hvorfor prisen går til Arkitekter Uden Grænser og hør mere om organisationens visioner for fremtiden.

Foto: Johan Mottelson

Læs også:

Nyt samarbejde mellem Arkitektforeningen og Arkitekter Uden Grænser

Den nye aftale skal skabe øget synlighed omkring Arkitekter Uden Grænsers aktiviteter og styrke arkitekters mulighed for at benytte deres faglighed til at gøre en forskel som frivillig.