NYHED 18.01.23

Arkitekter undrer sig over stort museumsprojekt i Skagen

Arkitektforeningens direktør Lars Autrup er gået ind i sagen om det omdiskuterede museumsbyggeri, som er én af de vigtigste kulturdebatter lige nu ifølge P1. Budskabet til kommunen: "I har en pligt til at sikre kvaliteten."

"En aktiv byarkitekturpolitik, der øger borgernes livskvalitet, tiltrækker investeringer og nye borgere," mener Lars Autrup. Foto: Martin Yhlen

Sussi Heimburger

sh@arkitektforeningen.dk

Efter planen begynder byggeriet af det 9500 kvadratmeter store maritime museumsbyggeri i Skagen lige om lidt. Det er storfiskeren Henning Kjeldsen, der står bag idéen og finansierer byggeret, men både lokalt og i kulturdebatten undrer flere sig over, at kommunen tilsyneladende har givet frit slag for de storstilede byggeplaner.

Også Arkitektforeningens direktør Lars Autrup er gået ind i debatten:

”Selvfølgelig skal man turde tænke nyt og anderledes, men det er ikke det samme som, at man ikke skal give det nye kærlighed. Det er afgørende, at nybyggeri bliver tænkt ind i den samlede oplevelse af byen”, siger Lars Autrup, der mener, at Frederikshavn kommune lige som andre kommuner bærer et stort ansvar for at sikre kvalitet og sammenhæng i byens udvikling.

Sussi Heimburger

sh@arkitektforeningen.dk

“Når jeg hører kommunalpolitikere sige, at de ikke har råd til en arkitekturpolitik, så siger jeg, at de ikke har råd til at lade være. ”

Lars Autrup, direktør i Arkitektforeningen

”Det er en kæmpe mulighed, Skagen står med lige nu, og Frederikshavn Kommune har en pligt til at få mest muligt ud af den. At gribe sådan en investering og sikre, at den giver det størst mulige værdi for byen. Her er kommunen nødt til at træde i karakter og bidrage til at skabe kvalitet omkring den kommende investering i byen,” siger han i et interview i Nordjyske – og understreger vigtigheden af, at man som kommune sørger for, at have en opdateret arkitekturpolitik og bruger den aktivt.

”Når jeg hører kommunalpolitikere sige, at de ikke har råd til en arkitekturpolitik, så siger jeg, at de ikke har råd til at lade være. En aktiv byarkitekturpolitik, der øger borgernes livskvalitet, tiltrækker investeringer og nye borgere. Og hvis der er noget, der holder provinspolitikere vågne om natten, er det dét: bymidter og bosætning.”

Følg sagen her:

”4. Division” på P1
Lars Autrup diskuterer sagen med Ane Cortzen, Adam Holm og Matt Gustav. Indslaget ligger sidst i udsendelsen (01.41.57).
Lyt her

“Jeg plejer at fremhæve Skagen som idealet,” Nordjyske.
I et interview med Nordjyskes journalist Birgitte Sonne, som følger sagen nøje, giver Lars Autrup to eksempler på store museumsbyggerier fra henholdsvis Bilbao og Belfast og relaterer succesen –eller manglen på samme – til byens evne til at have tænkt de store nye museumsbyggerier ind i en større sammenhæng. Desuden benytter han lejligheden til at tale om arkitekturpolitik og kommunens mulighed for at tage en konstruktiv dialog med bygherrer om projektet.
Læs artiklen her

“Hvad vi vil med vores byer, er en vigtig værdidebat,” Nordjyske
Opfølgende leder i Nordjyske.
Læs den her

Kvotekonges museumsbyggeri møder kritik: »Der er jo fanden til forskel på et industrielt byggeri og et vartegn«
Skagboer er bekymrede og nervøse over tilblivelsen og udseendet på Henning Kjeldsens museumsbyggeri på Skagens havn. Borgmesteren derimod glæder sig over, at nogen vil investere i byens udvikling, skriver Kulturmonitor.
Læs artiklen her

Nordatlantisk Hus i Odense. Foto: Adam Mørk

God arkitektur starter i kommunerne

Se, hvordan Arkitektforeningen arbejder med arkitekturpolitik

Arkitektur er et vilkår, men et valg. I Arkitektforeningen arbejder vi for, at politikere og kommuner skal udvikle og implementere de bedste strategier for byudvikling og arkitektonisk kvalitet i byggeriet.