NYHED 16.06.23

Se de smukke modeller og vinderne af studenterkonkurrencen "At bo med vand"

Æstetiske modeller af forgængelige materialer, humoristiske fortællinger og poetisk lyrik beviser den kommende generation af arkitekters refleksive og ambitiøse tilgang til faget. Studenterkonkurrencen modtog forslag fra 61 studerende fra både Vest- og Østdanmark, som var samlet til Lokalafdeling Københavns sommerfest for at få afsløret vinderne og de hædrende omtaler. Se vinderne, deres modeller og dommerbetænkningen.

Klimaforandringer, stigende have og voldsomme vejrfænomener udfordrer byer og bebyggelser langs kyster i hele verden. Hvordan kan vi bo med vand nu og i fremtiden?

Det spørgsmål havde intet mindre end 61 studerende svaret på i studenterkonkurrencen ‘At bo med vand’, som blev faciliteret af Lokalledelsen i Arkitektforeningen København med støtte fra Arkitekternes Private Arbejdsløshedskasse (APA).

Ambitionen med studenterkonkurrencen var at sætte fokus på den åbne konkurrence, kreativitet og klimaforandringernes betydning for, hvad det vil sige at bo med vand. Med det frie, skalaløse og ikke stedsspecifikke program har forslagene arbejdet med mange forskellige problematikker og løsninger på programmet. Dette kommer også til udtryk i vinderforslagene, som spænder fra abstrakte modeller til konkrete boligtyper i en fremtid med mere vand.

Vindermodel er en forgængelig sæbeform

Vindermodellen er en forgængelig sæbeform, der skaber referencer til byens brønddæksler, som skjuler et usynligt kredsløb, der forsyner os og vores byer og bygninger med rindende vand.

Modellen er udført Morten Kjærgaard, Line Duus Vedsø & Emil Boje Sørensen, som roses for en stærk symbolik og refleksion over menneskets forsøg på at tæmme vandet, fremfor at tilpasse os dets verdens og væren.

Se vinderforslagene og deres modeller

Læs den rosende anmeldelse af 1. pladsen, de to 2. pladser samt de fem hædrende omtaler

Se dommerbetænkningen

Førstepræmien i konkurrencen modtog 25.000 kroner samt et års gratis medlemskab af Arkitektforeningen, mens de to andenpladser modtog 7500 kroner.

De hædrende omtaler modtog hver 1000 kroner samt et års gratis medlemskab af APA.

Stort tillykke til alle vinderne og tusind tak til APA for støtten.

Modellerne udstilles

I den kommende uge kan alle modellerne opleves i en udstilling i Arkitektforeningen, Åbenrå 34.

Plakat med alle forslag

Hent den gratis