NYHED 08.02.23

Se filmen: Lynge Lynge forvandler skovpavillon som del af START

Det forpligter at omdanne et lokalt samlingssted, når man selv bor i området. Lynge Lynge Arkitekter, som er flyttet fra København til Præstø, er ved at transformere den gamle skovpavillon i Vordingborg i fællesskab med scenekunstnere, kommune og lokale håndværkere. Det sker som en del af Projekt START – et samarbejde mellem Arkitektforeningen og Dreyers Fond, som matcher vækstlagstegnestuer med kommunale opgaver.

Lynge Lynge er selv lokale i området – tilflyttere fra København. Og det forpligter. Foto: Emilie Koefoed

Sidsel Gelting Hodge

Fagkonsulent

sgh@arkitektforeningen.dk

Alle i Vordingborg har et minde fra skovpavillonen. Nogle husker det som den oprindelige restaurant, andre tænker på det som medborgerhuset, og endnu andre har danset natten væk engang i bygningens tid som koncerthus. I dag er en gruppe scenekunstnere rykket ind i skovpavillonen og kalder den Pavillon K. Netop alle historierne og minderne og stedets betydning for hele byen gør huset interessant for Lynge Lynge Arkitekter, som står for at transformere bygningen til de nye brugere. Men det forpligter også. Der bliver lagt mærke til og holdt øje med, hvordan projektet skrider frem, fortæller Michael og Desislava Lynge.

Parret er selv lokale i området – tilflyttere fra København – og de kan mærke, at alle gør sig ekstra umage med huset, ikke mindst de lokale håndværkere.

”Det er også en del af vores opgave. Altså, at få skabt det her fællesskab omkring at være i gang med noget, man kan være stolt af,” forklarer Michael Lynge.

”Vores vision er meget forskellig fra sted til sted, men noget, der altid går igen, er at forstå de mennesker, man bygger eller ombygger for, og at forstå stedet,” tilføjer Desislava Lynge.

Teksten fortsætter længere nede.

Sidsel Gelting Hodge

Fagkonsulent

sgh@arkitektforeningen.dk

Tekst og film af Emilie Koefoed og Claus Lillevang

“For os har det handlet om at skrælle fra og rydde op og forsøge at bringe noget af det oprindelige frem.”

Desislava Lynge, arkitekt MAA og medstifter af Lynge Lynge

Udsyn til trækronerne

Arkitektonisk er huset også interessant at arbejde med for Lynge Lynge, som går op i at afdække historiske lag.

”Over tiden er der kommet flere tilbygninger til. Vi har talt om, at bygningen er blevet lidt sløret, fordi der er kommet så mange forskellige materialiteter og stilarter, og for os har det derfor lige nu og her handlet om at skrælle fra og rydde op og forsøge at bringe noget af det oprindelige frem,” forklarer Desislava Lynge.

Konkret har de to arkitekter fået fjernet de nedsænkede lofter og revet vægge ned for at lukke lyset ind. Tilbygningerne havde nemlig gjort, at det centrale rum i den originale bygning var blevet helt mørklagt.

”Derfor har vi åbnet én af væggene helt op for på den måde at genetablere den relation til skoven, som der oprindeligt har været tænkt med skovpavillonen. Der er blevet genskabt et utroligt smukt udsyn til trækronerne,” siger Michael Lynge.

Lynge Lynge har desuden samarbejdet med billedkunstneren Malene Bach, som har udvalgt en ny farvepalet til bygningens rum. Farverne giver en særlig stemning, så man fornemmer husets nye, kreative funktion for professionelle scenekunstnere, lige så snart man træder ind ad døren. At arbejde med farver har desuden været en måde at tilføje stor værdi til huset og oplevelsen af rummene på et begrænset budget.

Efter renoveringen. Arkitekterne har fået fjernet de nedsænkede lofter og revet vægge ned for at lukke lyset ind. Tilbygninger havde nemlig mørklagt bygningens centrale rum. Foto: Lynge Lynge Arkitekter
Lynge Lynge har samarbejdet med billedkunstneren Malene Bach om en ny farvepalet. Foto: Lynge Lynge Arkitekter
Før renoveringen. Foto: Lynge Lynge Arkitekter

“Vi vil skabe en særlig stemning, som gæster af huset kan mærke, allerede når de træder ind i huset, som afspejler kunst, højt til loftet og kreativitet.”

Michael Lynge, arkitekt MAA og medstifter af Lynge Lynge

Særlig stemning

Scenekunstnerne havde selvfølgelig nogle helt konkrete ønsker til huset, da de først indledte samarbejdet, såsom et nyt bad og nogle andre lyssætninger.

”Men i vores dialog og i vores mange møder har vi talt os frem til det vigtige ved projektet, som er, at huset er et samlingssted. Vi vil skabe en særlig stemning, som gæster af huset kan mærke, allerede når de træder ind i huset, som afspejler kunst, højt til loftet og kreativitet,” forklarer Michael Lynge.

Kommunen kunne have valgt bare at renovere bygningen, så den levede op til gældende standarder for byggeri, men fordi man valgte at sætte de unge arkitekter på sagen, har renoveringspuljen også rakt til at bevare de arkitektoniske værdier og til at skabe en endnu stærkere følelse af et samlingssted i byen.

”Vi er rigtigt glade for, at der er blevet prioriteret arkitekter i denne her opgave, fordi vi synes, at vi har været med til at forstærke den historie, som bygningen har, og det liv, den tilføjer til byen,” siger Desislava Lynge.

Projektet i Vordingborg er en del af Projekt START – et samarbejde mellem Arkitektforeningen og Dreyers Fond for at matche vækstlagstegnestuer med kommunale opgaver.

Foto: Emilie Koefoed

Matchmaking mellem kommuner og vækstlagstegnestuer

Vil du vide mere om START?

Med Projekt START vil Dreyers Fond og Arkitektforeningen gøre det nemmere for vækstlagets tegnestuer at komme ind på markedet. Ved at matche nyetablerede talenter med konkrete opgaver i kommunerne er målet, at begge parter skal få øjnene op for samarbejdets muligheder.

Filtrér: Arkitektforeningen

Kurser