NYHED 17.12.18

UIA i forsvar for Vikingeskibshallen

International Union of Architects (UIA) forsvarer Vikingeskibshallen i et brev til kulturminister Mette Bock og beder hende genoverveje affredningen.

Cecilie Frydenlund Nielsen

Journalist

International Union of Architects opfordrer i et brev kulturminister Mette Bock til at overveje at bevare, genoprette og forbedre Vikingeskibshallen i Roskilde i stedet for at rive den ned.

I slutningen af oktober 2018 var det FN’s eget ekspertorgan Det Internationale Råd for Historiske Bygninger og Områder (ICOSMOS), der i en pressemeddelelse advarede mod nedrivningen af Vikingeskibshallen i Roskilde. Nu går den internationale arkitektforening UIA også ind i sagen om affredning og den mulige nedrivning af Erik Christian Sørensens brutalistiske værk fra 1969.

I et brev direkte adresseret til kulturminister Mette Bock opfordrer UIA præsident Thomas Vonier til at overveje at bevare og forbedre hallen i stedet for at rive den ned. Han skriver blandt andet:

“Danmark har længe stået i spidsen for bevarelse og restaurering af kulturarv, og det præsenterer en fin mulighed for endnu engang at sætte et eksempel på dette område. Vi håber oprigtigt, at du vil finde midlerne til at beskytte denne historiske bygning, der repræsenterer en milepæl i arkitekturhistorien”.

Cecilie Frydenlund Nielsen

Journalist

“Vi håber oprigtigt, at du vil finde midlerne til at beskytte denne historiske bygning, der repræsenterer en milepæl i arkitekturhistorien”

Thomas Vonier, præsident for International Union of Architects

Læs brevet i sin fulde længde

Dear Minister,

The UIA-International Union of Architects was recently alerted by the Danish Association of Architects
of the decision of the Danish Ministry of Culture to retract the Protected Status of the Vikingeskibshal
(Viking Ship Hall), Roskilde. Furthermore, we have been informed that the Museum management is now
planning to have the building demolished and replaced by another.

The UIA Council maintains that the Viking Ship Hall is a unique representation of the Danish
architectural canon and is internationally recognized as an eminent contribution to modern architecture.
The demolition of the Viking Ship Hall would thereby signify a great cultural loss, both for Denmark and
for the international architecture community.

We therefore urge you to consider preserving, restoring and improving the Hall, rather than demolishing
it. Denmark has long been at the forefront of heritage conservation and restoration, and this presents a
fine opportunity to once again set an example in this field.

We sincerely hope that you will find the means to safeguard this historic building that represents a
milestone in architectural history.

Vi sætter fokus på vigtigheden af at bevare den historiske bygning

Vikingeskibshallen i Roskilde

Dyk ned i temaet