KURSUS

Lær at navigere i byggeriets komplekse hverdag med Plus To

Ønsker du at udbygge dine kompetencer til at håndtere byggeriets komplekse hverdag? Med Plus To bliver du styrket i rollen som arkitekt og rådgiver. Du får viden om projektering, jura og organisering, der klæder dig på til at lede projekter fra skitsering til byggeri.

Foto: Jonas Petri, Arkitektforeningen

Tidspunkt:

København: September 2024

Aarhus: September 2024

Sted:

Det Kongelige Akademi/Arkitektskolen Aarhus

Pris:

68.000 kr. (beløbet betales i 4 halvårlige rater af 17.000 kr. forud for opstart af hvert af de 4 moduler)

Ansøg

Tilmeldingsfrist: 15.06.2024

Plus To for Arkitekter er en efteruddannelse for dig, som ønsker et praksisnært vidensgrundlag, der kan hjælpe dig til at navigere i byggeriets komplekse værdikæde.

Arkitektarbejde foregår i mange typer af organisationer, og uanset om du er tilknyttet en arkitektvirksomhed, en ingeniørvirksomhed, en kommune, er selvstændig eller går med iværksætterplaner, så er forståelsen for fagets roller, ansvar og processer helt central. Ansvaret som rådgiver er lige stort, ligegyldigt om dit projekt er stort eller småt. Plus To gør dig klogere på byggeriets organisering, vilkår, praksis og udførelse – og gør dig i stand til at omsætte denne viden til praksis.

På Plus To lærer du om centrale aspekter ved arkitekters arbejde og stifter bekendtskab med bagvedliggende forretningsperspektiver. Du lærer om rådgiverens aftaler, rettigheder og pligter, om projektering og projekternes forskellige faser, og om hvordan du tager ansvar for bæredygtighed og vidensopsamling i dine projekter.

Samtidig etablerer du nye forbindelser på tværs af branchen, du udfordrer dig selv fagligt og får sat skub i dit professionelle virke.

Målgruppe

Plus To henvender sig til dig, som er arkitekt eller landskabsarkitekt i en privat eller offentlig organisation og til dig, som arbejder selvstændigt.

Opbygning

Den økonomiske ramme og bæredygtighed er essentielt for et hvert projekt. Derfor arbejder vi på Plus To med begge elementer i alle modulerne. Du får en bred og casebaseret viden om, hvordan du håndterer økonomien og fremmer bæredygtighed i forskellige situationer.

Det faglige indhold

Malene Krüger, Plus To faglig leder, mk@tredjenatur.dk
Anita Krak Lindholm, Plus To faglig leder, ak@overbyen.dk

Det praktiske

Susanne Maria Snor, Plus To koordinator, sks@arkitektforeningen.dk

Organisering
Lær om organisationers struktur og forretning samt byggeriets parter og aftaleforhold. Bliv klogere på, hvad en organisation er, og hvordan du skaffer opgaver blandt andet ved at styrke din forståelse for en bygherre og de fremtidige brugere af et projekt. Du får også indsigt i aftaleforhold, rettigheder, ansvar og pligter.
Vilkår
Bliv klogere på ydelsesbeskrivelser for byggeri og landskab og få en dybere forståelse af plangrundlaget og de relevante myndigheder. Lær om bygningsreglement og myndighedsprojekt – og om sammenhængen mellem de to. Få desuden kendskab til tilbuds- og udbudsloven, relevante EU-krav, og hvad der er vigtigt, når projekter skal i udbud.
Projektering
Få styr på roller i forbindelse med projekteringsforløb og projekteringsfaser, herunder hvad det betyder at have rollen som projekteringsleder, samt hvad det betyder for et projekteringsforløb at arbejde med bæredygtighed. Du kommer også omkring modellering, tegning og beskrivelse i forbindelse med projektering.
Byggeri
Gør dig klogere på dit ansvar for fagtilsyn, projektopfølgning og byggeledelse. Og få styr på, hvad du skal være opmærksom på, når byggeriet udføres, afleveres og tages i brug. Du lærer også, hvordan du kan evaluere et projekt og bringe viden og erfaringer videre til næste opgave.

Undervisning

Undervisningen består af faglige oplæg, gruppeøvelser og -diskussioner. I din studiegruppe får du rig mulighed for at udveksle faglige synspunkter og erfaringer og lære af dine medstuderende, og hvordan de arbejder i deres organisationer.

Tværfaglige undervisere

Underviserne på Plus To repræsenterer forskellige fagligheder, som du vil møde i dit arbejdsliv som arkitekt. Du vil blive undervist af arkitekter i forskellige stillinger i byggeriet, jurister, entreprenører og økonomer, som alle trækker på en blanding af teoretisk og erfaringsbaseret viden.

Få en personlig mentor

Som del af din Plus to-deltagelse får du tilknyttet en mentor. En erfaren fagperson, som støtter og udfordrer din faglige udvikling. Hvis du er ansat i en virksomhed, er du selv med til at finde en mentor i din organisation, mens du som selvstændig har mulighed for at få tilknyttet en mentor fra Arkitektforeningens mentorkorps.

Mød Stefan og Thomas, der fik pirret interessen for nye dele af faget, de ikke før havde beskæftiget sig med.

Invester i din virksomhed

Flere end 100 arbejdspladser har allerede haft medarbejdere gennem Plus To-forløbet, og flere organisationer øremærker hvert år midler til Plus To-uddannelser. Hør, hvorfor partner og direktør Mette Stavad mener, at Plus To er en investering i hendes forretning.

Hvad kan du forvente af dine medarbejdere efter et Plus To-forløb? Se med her.

Se hvor deltagerne kommer fra

Kursisterne på Plus To kommer både fra tegnestuer, større virksomhederne og offentlige organisationer. Du kan blive optaget på uddannelsen, såfremt du har minimum to års erfaring. Se hvem der har fået glæde af Plus To:

1:1 Landskab
Årstiderne Arkitekter

video/mp4

Det praktiske

Plus To består af 16 undervisningsdage fordelt på fire moduler, som løber over to år. Hertil kommer et møde i studiegruppen forud for hver undervisningsdag, tid til at udvikle mindre, skriftlige opgaver samt tid til at mødes med din mentor.

Plus To starter nye hold i efteråret (september).

Finansiering

Prisen for den samlede 2-årige uddannelse er kr. 68.000. Beløbet betales i fire halvårlige rater af kr. 17.000 forud for hver af de fire moduler.

Det er muligt at finansiere Plus To via egenbetaling, optjente efteruddannelsesmidler eller bruttolønsordningen, som aftales individuelt med din arbejdsplads.

Når du er ansat efter Arkitektoverenskomsten med Dansk Industri, optjener du efteruddannelsesmidler svarende til 22.000 kroner om året, når du er fuldtidsansat. Heraf er 17.250 kroner pr. år til individuel brug.

Afbestilling

Hvis du afmelder dig før tilmeldingsfristen, sker det uden beregning. Ved afmelding op til 14 dage senere end tilmeldingsfristens udløb fraregnes 50% af uddannelsens første betalingsrate dvs. kr. 8.500. Herefter hæfter du for betaling hele undervisningsåret dvs. kr. 34.000.

Afmelding skal ske skriftligt via mail til koordinator Susanne Korreborg Snor.

Samarbejdspartnerne bag Plus To

Plus To for Arkitekter er udviklet af Danske Arkitektvirksomheder, FAOD, Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering, Arkitektskolen Aarhus og Arkitektforeningen i tæt samarbejde og dialog med flere af landets tegnestuer og støtte fra Dreyers Fond og Grundejernes Investeringsfond.