NYHED 02.10.23

Nu kan alle indstille Københavns bedste arkitektur til Årets Arne 2024

I hele oktober kan hele Danmark indstille projekter til hovedstadens anerkendte arkitekturpris. Indstillingen åbner i år på Arkitekturens Dag med et besøg hos sidste års vinder.

Børnehuset Egedammen blev sidste års vinder af Årets Arne. Foto: Mikkel Eye.

Signe Frøkiær

Kommunikationsmedarbejder

sf@arkitektforeningen.dk

Frem til den 31. oktober 2023 kan alle – arkitekter såvel som ikke-arkitekter – indstille værker til årets største arkitekturpris i Storkøbenhavn.
Som noget nyt skydes prisen i gang på Arkitekturens Dag med et besøg hos sidste års vinder ’Børnehuset Egedammen’ i Søborg, som er opført af BBP Arkitekter med landskabsarkitekter af Thing Brandt Landskab. Det sker mandag den 2. oktober kl. 17.30.

Med afsæt i sommerens store begivenhed UIA Verdenskongressen for Arkitekter blev ’The Copenhagen Lessons’ født, som er 10 principper for hurtig og radikal forandring i det byggede miljø. De er nu blevet til et pejlemærke i reglementet for Årets Arne og vil få afgørende betydning for bedømmelsen af prisen.

Indstillede værker vil blive sendt til afstemning om nominering til Årets Arne blandt medlemmerne af Arkitektforeningen København i medio november. De nominerede værker vil derefter blive besøgt af juryen, som består af Arkitektforeningens lokalledelse i København. De nominerede værker vil blive diskuteret ved det offentlige arrangement ’fejring og kritik’ inden vinderen kåres til Arkitektforeningen Københavns nytårskur d. 26. januar 2024. Vi glæder os til senere på året at kunne afsløre flere detaljer om nytårskuren.

Kriterier for indstilling

Når man skal indstille et projekt til Årets Arne, skal det overholde følgende:

• være et opført arkitekturværk
  •  være færdiggjort mellem 1. november 2022 og 30. oktober 2023
  • befinde sig indenfor Arkitektforeningen Københavns geografiske område: Albertslund, Ballerup, Brøndby, Dragør, Frederiksberg, Furesø, Gentofte, Gladsaxe, Glostrup, Herlev, Hvidovre, Høje Taastrup, Ishøj, København, Lyngby-Taarbæk, Rudersdal, Rødovre, Tårnby og Vallensbæk.

Initiativprisen Lille Arne

I oktober kan man også indstille forslag til initiativprisen Lille Arne. Prisen gives til realiserede og ikke-realiserede projekter og nytænkende idéer, som har skabt debat eller gjort en forskel for faget lokalt. Sidste år vandt Havnens Hænder prisen for deres ambitiøse arbejde med at igangsætte den grønne omstilling i byggebranchen ved udelukkende at sælge materialer, som bidrager til at nedbringe byggeriets CO2 regnskab.

Indstil et værk til Årets Arne og/eller et projekt til Lille Arne

Man skal bruge samme link til at indstille til Årets Arne og Lille Arne
Indstil et projekt til Årets Arne og Lille Arne

Besøg Børnehuset Egedammen

Tilmeld dig rundvisningen her: Søborg: Oplev Børnehuset Egedammen, der vandt Årets Arne.

Reglement
Reglement for Årets Arne

Copenhagen Lessons

The Copenhagen Lessons