NYHED 20.03.24

Nyt call til vækstlagstegnestuer: Bliv en del af Projekt START og kom tættere på kommunerne

Nu kan vækstlagstegnestuer igen søge om at blive en del af Projekt START og derigennem få muligheden for at blive koblet til konkrete opgaver kommunerne. Interesserede tegnestuer kan byde ind indtil den 15. maj 2024.

TisvildeHuset af Jesper Kusk Arkitekter – et nedslidt, lavloftet hus i gasbeton, som skal genopstå som lokalt mødested. Lokale frivillige kræfter har været med til at udvikle projektet, der er støttet af bl.a. LAG, Lokale og Anlægsfonden, DGI samt Dreyers Fond i regi af Projekt START. Foto: Jesper Kusk Arkitekter

Sidsel Gelting Hodge

Fagkonsulent

sgh@arkitektforeningen.dk

”Der er en anden nærhed, når man arbejder sammen med en vækstlagstegnestue, end når man arbejder sammen med de mere etablerede tegnestuer.”

Sådan lyder ordene fra blot én af de deltagende kommuner i Projekt START – et fælles projekt fra Dreyers Fond og Arkitektforeningen, som kobler konkrete kommunale arkitektopgaver med tegnestuer på vej frem. Og den positive udtalelse afspejler tilbagemeldingerne fra de i alt 27 samarbejder, som indtil videre er sat i gang som en del af START.

Dreyers Fond og Arkitektforeningen har søsat START for at hjælpe kommuner og nyetablerede tegnestuer med at finde sammen om mindre byggeopgaver eller analyser i de tidlige faser af såvel små som store byggeprojekter. Herskende kommunal udbudspraksis spænder nemlig ofte ben for, at nyere, mindre tegnestuer kan byde ind på offentlige opgaver – og få den erfaring, der skal til for netop at byde ind. En ond cirkel, der kan være næsten umulig at bryde.

Med START får de udvalgte tegnestuer muligheden for at opbygge dokumenterbar erfaring, samtidig med at kommunerne får nytænkende løsninger på deres aktuelle udfordringer. Hvad enten det drejer sig om byudvikling, placering af tekniske anlæg i landskabet, transformation eller noget helt fjerde.

Vækstlagstegnestuer søges fra hele landet

Interessen for samarbejdet stiger fortsat fra både kommuner, private bygherrer, fonde og tegnestuer, og derfor er START nu klar med endnu et call, så tegnestuer fra hele landet igen får muligheden for at være med.

Frem til den 15. maj 2024 kan tegnestuer, der har færre end otte årsregnskaber bag sig, søge om at blive en del af projektet.

Som optakt til ansøgningsfristen er der mulighed for at deltage i workshops i København eller Aarhus og få input og inspiration til at udarbejde det manifest, som skal bruges til ansøgningen.

Hent ansøgningsvejledning til START her

Sidsel Gelting Hodge

Fagkonsulent

sgh@arkitektforeningen.dk

FAKTA

Kort om START

34 tegnestuer er en del af START-projektet og indtil videre er 27 samarbejder mellem kommuner og START-tegnestuer enten sat i gang eller gennemført. Tegnestuerne er udvalgt til START på baggrund af deres faglige talent og et til ansøgningen udviklet manifest.

Hvad støtter START

Udover at støtte nyetablerede talenter i at løse konkrete opgaver giver START mulighed at gennemføre pilotprojekter, sætte gang i inddragelsesprocesser eller kvalificere planer med arkitektfaglig rådgivning. For eksempel kan samarbejdet bruges til at skrue op for bæredygtighedsambitionerne.

Sådan fungerer det

Kommunerne henvender sig med den relevante opgave, som drøftes og præciseres i samarbejde med START. START støtter med en del af arkitekternes honorar og evt. støtte til underrådgivning.

Kommunen vælger selv, hvilken START tegnestue, de indgår samarbejde med. Ikke alle de deltagende tegnestuer er derfor garanteret et konkret projekt.

Workshop for vækstlaget i Kbh: Styrk jeres ansøgning til START

Tilmeld dig workshop i København, den 17. april her

Vil du søge Projekt START, hvor vi matcher nye tegnestuer med kommunale opgaver? Vil du skærpe din tegnestues profil? Og vil du være med til at tegne et billede af den nye generation af arkitektvirksomheder? Så kom til workshop og få inspiration til din ansøgning.

Workshop for vækstlaget i Aarhus: Styrk jeres ansøgning til START

Tilmeld dig workshop i Aarhus, den 18. april her

Vil du være med i Projekt START, hvor vi matcher nye tegnestuer med kommunale opgaver? Vil du skærpe din tegnestues profil? Vil du være med til at tegne et billede af den nye generation af arkitektvirksomheder? Så kom til workshop og få inspiration til din ansøgning.

Kommuner kan løbende være med

Interesserede kommuner kan fortsat melde ind med konkrete projekter. START indgår løbende partnerskaber med kommuner, hvor mindre opgaver i porteføljen kan tilegnes vækstlaget. Eller hvor behovet for arkitektonisk nytænkning og kvalificering er stort, mens ressourcerne til at sætte skub på udviklingen er få.

Byggelegepladsen Dyren i Valby, tegnet af NOAA. Foto: Benita Marcussen

Vil du vide mere om START?

Med Projekt START vil Dreyers Fond og Arkitektforeningen gøre det nemmere for vækstlagets tegnestuer at få fodfæste på markedet. Vi matcher nyetablerede talenter med konkrete opgaver i kommunerne. Målet er, at begge parter skal få øjnene op for samarbejdets muligheder.