NYHED 29.11.23

Tak for et fantastisk arkitekturår!

Nye samarbejder, eksperimenter og møder med befolkningen og kollegaer fra den ganske verden satte deres præg på året, som snart er gået. Tak til alle samarbejdspartnere og aktører fra hele branchen, som bidrog til at fejre og markere Arkitekturåret – og gjorde det til et forrygende ét af slagsen.

Fra 4 til 1 Planet. Pavilloner på Søren Kierkegaards Plads af LETH GORI, Rønnow Arkitekter og Det Kongelige Akademi. Foto: Sandra Gonon, Københavns Kommune

Birgitte Lindegaard Jensen

Indholdsredaktør

blj@arkitektforeningen.dk

“Arkitektfaget har altid været en af de førende katalysatorer for debatten om samfundets udvikling. Arkitekter betegnes ofte som både visionære folkeforførere. Eller som kamplystne værdikrigere i samfundsdebatten. Men en ting, de aldrig kan beskyldes for, er apati. Arkitekter søger at gøre verden bedre gennem arkitekturen, og deres meninger er derfor værd at lytte til”.
Københavns stadsarkitekt Camilla van Deurs, i forordet til den samlede udgivelse af artikelserien “Come On Copenhagen”, udgivet ved den officielle afslutningsfest den 29. november 2023.

Arkitekturhovedstaden takker af

Arkitekturen har været højt på dagsordenen i det forløbne år. Som den kun anden hovedstad nogensinde var København UNESCO World Capital of Architecture, og den 2.-6. juli gæstede verdens arkitekter Danmark, da UIA Verdenskongressen for Arkitekter fandt sted. Under temaet ”Sustainable Futures – Leave No One Behind” har udstillinger, events, debatter, ture har borgere, arkitekter og andre fagfolk haft rig lejlighed til at udforske både Arkitekturhovedstaden og arkitekturens mangfoldighed. Det hele suppleret af månedlige indlæg fra en række toneangivende arkitekter og tegnestuer, som i artikelserien Come On Copenhagen gav deres bud på, hvilke alvorlige udfordringer København bør tage hånd om nu.

Med kalenderårets afslutning nærmer også Arkitekturåret 2023 sig sin finale, og i dag rundes året officielt af ved et arrangement i DR Byen, hvor arkitekter, politikere, organisationer, turismeaktører og kunstnere ser tilbage på et forrygende år – og diskuterer, hvad der kom ud af det hele.

Arkitekturåret er resultatet af et samarbejde mellem Københavns Kommune, Wonderful Copenhagen og Arkitektforeningen.

Birgitte Lindegaard Jensen

Indholdsredaktør

blj@arkitektforeningen.dk

“Arkitekter søger at gøre verden bedre gennem arkitekturen, og deres meninger er derfor værd at lytte til.”

Københavns stadsarkitekt Camilla van Deurs

Branchen var mødt talstærkt op, da Arkitekturhovedstaden lagde fra land på Københavns Rådhus i januar. Foto: Københavns Kommune

“FN’s Verdensmål definerer en afgørende global dagsorden, som det byggede miljø skal bidrage til. Vores handlinger skal være dristige – endda radikale – i forhold til den nuværende praksis.”
Natalie Mossin, præsident for UIA Verdenskongressen for Arkitekter, institutleder på Det Kgl. Akademi, arkitekt MAA, i sin afsluttende tale.

Verdens arkitekter mødtes i København

Årets højdepunkt var uden tvivl UIA Verdenskongressen for Arkitekter, der samlede 6.000 deltagere fra 135 lande. Arkitektforeningen var vært for kongressen, som blev et fire-dages hæsblæsende forum, hvor forskere og praktikere diskuterede arkitekturens rolle i kampen mod klimaforandringer og for at fremme biodiversitet og social inklusion. Også på den sociale side var der travlt. Kongressen blev skudt i gang med rådhuspandekager og hundredvis af sociale arrangementer, inklusive DAC Arkitekturløb, cykeltur og stribevis af byvandringer og kanalrundfarter – og sådan fortsatte det, indtil det hele blev rundet af med en stor farvelfest i Øksnehallen.

Opfyldt af ny viden og faglige diskussioner med fagfæller fra hele verden, står branchen nu nyinspireret tilbage. Og med lanceringen af “The Copenhagen Lessons” – 10 principper for hurtig og radikal forandring i det byggede miljø – har vi fået sat klare ord på, hvor det er vi, vi skal sætte ind, hvis vi for alvor skal gøre en forskel inden for klima, inklusion og biodiversitet. Arkitektforeningen arbejder nu på at folde The Copenhagen Lessons ud – så de kan komme ud at leve i branchen.

Arkitektforeningen var vært for UIA Verdenskongressen, som blev til i et stærkt samarbejde mellem de stiftende parter: UIA (International Union of Architects), Det Kongelige Akademi, Arkitektur, Design, Konservering, Arkitektskolen Aarhus, Danske Arkitektvirksomheder, Realdania, Dreyers Fond og Bevica Fonden.

Se højdepunkterne fra kongressen

“Vores handlinger skal være dristige – endda radikale […]”

Præsident for UIA Verdenskongressen for Arkitekter, institutleder på Det Kgl. Akademi og arkitekt MAA Natalie Mossin

Perspektiver fra studerende og unge fagpersoner til at give en nuanceret og mangfoldig forståelse af arkitekturens udfordringer og muligheder fremover.
Den officielle åbning af Verdenskongressen i Bella Center med blandt andre Johnny Svendborg, forperson i Arkitektforeningen, Dominique Perrault, formand for UNESCO-UIA Joint Committee of the World Capital of Architecture, Audrey Azoulay, Generaldirektør i UNESCO og Jose Luis Cortés, tidligere formand i UIA.
Keynote Diébédo Francis Kéré om temaet Rethinking Resources – How To Do More With Less.

“Pavillonerne viser, at det for arkitekter i den grad handler om at gøre nødvendigheden attraktiv. Det er som altid lysten og altså evnen til at formgive, der skal drive udviklingen. Det virker jo.”
Karsten Ifversen, arkitekturanmelder og arkitekt, om de tre Verdensmålspavilloner på Sørens Kierkegaards Plads under projektet “Fra 4til1 Planet”, i Politiken.

Pavilloner i verdensklasse

Bella Center var epicenteret for Verdenskongressen, men hele hovedstaden summende af aktiviteter, og de midlertidige Verdensmålspavilloner dannede rammen om faglige arrangementer, sociale møder og pauser i dagen, både før, under og efter kongressen. De i alt 15 pavilloner viste nye veje til, hvordan lokale materialer, nye partnerskaber og genanvendelse af materialer kan bidrage til et mere bæredygtigt byggeri, og demonstrerede samtidig nye processer og æstetiske idealer. Mens nogle pavilloner var bygget i genbrugsbeton, tegl eller træ, andre i stampet lerjord eller strå, var andre åbne og opført som kunstneriske installationer. Og andre igen lignede huse, som vi kender dem – men med et markant mindre CO2-aftryk.

Pavillonerne blev til i samarbejde på tværs af tegnestuer, forskning- og uddannelsesinstitutioner, ingeniører, producentvirksomheder med mere. I alt var 100 partner involveret i projektet.

Projektet blev initieret og lanceret af Arkitektforeningen og UIA Verdenskongressen for Arkitekter 2023 i samarbejde med Københavns Kommune og By & Havn – og var en del af Arkitekturhovedstadens program. En lang række tegnestuer og organisationer bidrog til projektet. Se alle pavillonerne her

Pavillon i stampet lerjord af ReVærk. Foto: ReVærk

“Det er som altid lysten og altså evnen til at formgive, der skal drive udviklingen.”

Arkitekturanmelder og arkitekt Karsten Ifversen

Daylight Pavillon på Gråbrødre Torv. Foto: Niels Nygaard

”Der er svamp i væggen – og det er ok.
Michael Svendsen, freelancejournalist, om udstillingen, i Computer World.

Momentum for alternative materialer

Blot få dage før Verdenskongressens start åbnede også den eksperimenterende gruppeudstilling ”Reset Materials – Towards Sustainable Architecture” på Copenhagen Contemporary (CC), hvor 10 hold af arkitekter, kunstnere og producenter viste studier af nyudviklede eller genopdagede, lokale materialer, blandt andet træ, plastic, jord, hamp, strå, biocement, ålegræs og endda brændenælder og mycelium (cellestrukturer fra svampevækster). Banebrydende, smuk og tankevækkende var udstillingen, som var både velbesøgt og vel anmeldt og efterfølgende er resulteret i bogen ”Reset Materials. Towards a Sustainable Future”.

Udstillingen stod på ryggen af projektet #Materialer, initieret af Dreyers Fond, der via arbejdslegater skabte grundlag for de 10 holds udvikling af de udstillede materialer.

Udstillingen blev præsenteret af CC i samarbejde med Arkitektforeningen og var kurateret af Chrissie Muhr. Udstillingen var støttet af Dreyers Fond og udsprang af fondens projekt #MATERIALER. Udstillingsdesignet blev skabt og produceret af Archival Studios og grafikerne. Studio Atlant stod bag det grafiske design.

Læs mere og se alle de deltagende teams her.

Se filmen om udstillingen og processerne bag. Foto: Hampus Berndtson

Til udstillingen “Reset Materials” viste 10 hold af arkitekter, kunstnere og producenter studier af nyudviklede eller genopdagede, lokale materialer, blandt andet træ, plastic, jord, hamp, strå, biocement, ålegræs og endda brændenælder og mycelium (cellestrukturer fra svampevækster). Foto: Hampus Berndtson

Der er udsigt til håb, når man ser på, hvordan man gennem byggeri og arkitektur opbygger stærkere lokalsamfund, forbedrer sundhed og livskvalitet, håndterer klimaforandringer og udfordrer vores forbrug af jordens ressourcer.
Birgitte Sonne, journalist, om guidebogen “A Guide to Danish Architecture – Towards the UN Sustainable Development Goals”, i Nordjyske.

Arkitekturen på programmet i hele landet

I kraft af både Arkitekturhovedstaden og Verdenskongressen for Arkitekter har de fleste af Arkitekturårets aktiviteter været centreret omkring hovedstaden. Men arkitekturen er også rykket højere op på dagsordenen i resten af landet. I maj udgav Arkitektforeningen den engelsksprogede guidebog ”A Guide to Danish Architecture – Towards the UN Sustainable Development Goals” med 60 inspirerende projekter fra hele landet. Projekterne blev udvalgt og sammensat i samarbejde med foreningens lokalafdelinger efter et call til MAA’erne, som i førte omgang førte til en bruttoliste på 250 projekter og siden blev snævret ind til 60. Fælles for dem er, at de udfordrer gængs praksis og viser, hvordan arkitekturen og det byggede miljø er afgørende, hvis vi skal skabe en mere bæredygtig fremtid for alle.

Læs om guidebogen, som i øvrigt blev belønnet med prisen “Det Bæredygtige Element, samarbejdet” på Building Green, her

I maj udgav Arkitektforeningen den engelsksprogede guidebog ”A Guide to Danish Architecture – Towards the UN Sustainable Development Goals” med 60 inspirerende projekter fra hele landet. Foto: Lene Sørensen Rose

Guidebogen blev siden fulgt op af den landsdækkende vandreudstilling ”Dansk arkitektur på vej mod FN’s 17 Verdensmål”, som åbnede i forbindelse med Verdenskongressen, og nu har været hele landet rundt. Frem til jul kan udstillingen ses i Odense, inden den slutter i Vejle i det nye år.

Læs om vandreudstillingen her

Vandreudstillingen med dansk verdensmålsarkitektur startede i Kvarterhuset på Amager i København i forbindelse med UIA Verdenskongressen. Siden har den været hele landet rundt.

Også Arkitekturens Dag bidrog til at sætte arkitekturen på dagsordenen landet over. Dagen har bidt sig fast og stadig flere aktører over hele landet bruger anledningen til at vise og fejre arkitekturens mangfoldighed. Sammen med Arkitektforeningen har de været med til at gøre dagen til en bredt appellerende kulturbegivenhed – med arrangementer, debatindlæg og aktiviteter på de sociale medier, der viser arkitekturens betydning og værdi.

Årets tema var Verdensmål 11: bæredygtige byer og lokalsamfund, som også var i tråd med Verdenskongressen – og som både kommuner, organisationer, fonde og tegnestuer foldede ud i hele landet. Aarhus havde I år valgt udvide dagen til en hel uge med over 40 arrangementer, mens andre kommuner, som fx Horsens, havde fuldt program fra morgen til aften.

Og hvad så nu?

Selv om Arkitekturåret nu lakker mod enden, rejser spørgsmålet sig om, hvordan årets erfaringer nu kan bringes i spil og skabe bedre bygninger og byer.

2023 er næsten slut, men døren er i den grad åbnet for videre dialog og handling for en mere bæredygtig fremtid i byplanlægning og arkitektur.

Morgen-talk i Arkitektforeningen på Arkitekturens Dag med Maya Arffman fra E. Enggaard, Tove Skrumsager fra Fremtidens Vollsmose, Peter Ålbæk fra Herfølge Bjergby og Lars Autrup, direktør i Arkitektforeningen. Foto: Jonas Petri
Arrangement på Rønne Elværk på Arkitekturens Dag. Foto: Baltic Energy Island, som var arrangør sammen med Arkitektforeningen Bornholm.
Filtrér: Arkitektforeningen

Kurser