NYHED 05.04.22

Vil du være fagdommer MAA? Så er det nu, du skal søge

Vil du være med til at sikre at arkitekturen får en stemme i udviklingen af vores samfund? Arkitektforeningen søger nye fagdommere MAA, så vi kan styrke diversiteten i vores samlede fagdommerkorps og sikre en bred repræsentation i hele landet. Ansøgningsfristen er den 10. maj.

Jernbanebyen i København er ét af de projekter, som Arkitektforeningens fagdommere har været med til at vurdere. Visualisering: Cobe

Bodil Krohn

Udvalgssekretær

bkh@arkitektforeningen.dk

En fagdommer MAA har den kvalificerede faglige røst, når konkurrencer og udbud skal vurderes, eller der er brug for rådgivning i forbindelse med bygningspræmieringer, sammensætning af arkitekturråd i kommunerne, DGNB-diamant certificeringer og meget mere.

I Arkitektforeningen råder vi over nogle af de mest erfarne og anerkendte arkitektfagdommere inden for bygning, byrum og landskab, men vi fortsat har brug for udvikling og fornyelse af fagdommerkorpset. Både så vi sikrer en stærkere afspejling af faget, bl.a. gennem et øget fokus på diversitet og repræsentation i yderkommunerne, og så vi stadig kan være relevante som ambassadører for arkitekturen.

Er du MAA’er, kan du nu søge om at komme i betragtning som fagdommer. Ansøgningsfristen er den 10. maj, og de udvalgte fagdommere offentliggøres sidst på året 2022.

Vil du vide mere fagdommernes opgaver? Læs mere her

Se længere nede på siden, hvordan du søger.

Bodil Krohn

Udvalgssekretær

bkh@arkitektforeningen.dk

Dorte Sibast

Udviklingschef

ds@arkitektforeningen.dk

Sådan sikrer vi fagligheden for nye fagdommere

Bliver du udvalgt og har du ikke tidligere arbejdet som fagdommer, er det obligatorisk at deltage i et endags-fagdommerkursus, som stiller skarpt på din rolle i konkurrencer og udbud, med oplæg fra bygherre og erfarne fagdommer. Derudover skal du deltage i et kortere digitalt kursus i DGNB-diamantcertificering.

Har du tidligere arbejdet som fagdommer, anbefaler vi stadig, at du deltager i de to kurser.

Begge kurser forventes afholdt sidst på året i 2022.

Hvordan udpeges du til fagdommeropgaver?

Som fagdommer kommer du på Arkitektforeningens fagdommerliste, som er offentlig tilgængelig på vores website, og du kan derfor forvente at blive kontaktet direkte til opgave.

Sekretariat og konkurrenceudvalg tilbyder fortsat at hjælpe bygherrerne med udpegningerne, og derfor vil du også kunne modtage opgaver via Arkitektforeningen.

Dorte Sibast

Udviklingschef

ds@arkitektforeningen.dk

Bliv fagdommer MAA

For at komme i betragtning som fagdommer MAA skal du indsende en kort ansøgning, hvori du beskriver dine kompetencer i forhold til de fire udvælgelseskriterier. De er:

• Faglig anerkendelse og engagement
  • Skriftlig faglig formidling
  • Mundtlig faglig formidling og interessehåndtering
  • Praktisk erfaring og specialområder

Derudover bedes du udfylde denne CV-skabelon – noter også heri, hvis du tidligere har arbejdet som fagdommer.

Ansøgningen må maksimalt fylde fire A4-sider inklusive CV. Send den som en PDF-fil senest den 10. maj 2022 til fagdommer@arkitektforeningen.dk.

Ansøgninger vurderes af Arkitektforeningens konkurrenceudvalg og bestyrelse.

Har du spørgsmål til rollen som fagdommer, er du velkommen til at kontakte konkurrenceudvalgssekretær Bodil Krohn Hansen eller udviklingschef Dorte Sibast.

Foto: Laura Stamer

Vil du være fagdommer MAA?

Læs om udvælgelseskriterier og formelle adgangskrav

Filtrér: Arkitektforeningen

Kurser